Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Inspektoratu Weterynarii
w
Kolbuszowej
Ustalił:
……………………
W uzgodnieniu z:
Kolbuszowa 2010
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Kolbuszowej działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r., Nr 121, poz. 842 z późn. zm.);
- zarządzenia nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz. 3 );
- niniejszego regulaminu.
§ 2
- Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Kolbuszowej oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- powiecie – należy przez to rozumieć powiat kolbuszowski;
- Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Kolbuszowej;
- Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Kolbuszowej;
- Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w § 6 Regulaminu;
- kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt oraz ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych koordynatorów – starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.
§ 3
- Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
- wynikających z odrębnych ustaw.
- Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu.
- Siedziba Inspektoratu mieści się w Kolbuszowej, przy ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa.
Rozdział II
Organizacja Inspektoratu
§ 4
1. Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują kierownicy.
2. W zespołach, o którym mowa w § 11 i 12, kierownikiem może być starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział III
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§ 5
- Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
- Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
- reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;
- wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;
- udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
- zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.
§ 6
- W przypadku nieobecności Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.
- W przypadku nieobecności Powiatowego Lekarza i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik.
- Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt;
- Zespół ds. finansowo - księgowych, ds. administracyjnych i obsługi prawnej.
- Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych;
- Pracownie badania mięsa na obecność włośni.
§ 7
- Kierownicy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa;
- porządek i dyscyplinę pracy;
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
§ 8
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
2. Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- kierownika zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe;
- radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym[1].
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
5. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
1) Powiatowy Lekarz lub jego zastępca oraz;
2) Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.
6. Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 9
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§ 10
- Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2;
- Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala w drodze instrukcji kancelaryjnej Powiatowy Lekarz.
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§ 11
- Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:
- zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w tym chorób odzwierzęcych;
- badanie kontrolne zakażeń zwierząt;
- monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi odporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt;
- przeprowadzanie:
- kontroli weterynaryjnej w handlu i wywozie zwierząt w rozumieniu przepisów o kontroli weterynaryjnej w handlu,
- kontroli na miejscu w zakresie przestrzegania wymogów wzajemnej zgodności w obszarze identyfikacji rejestracji bydła, owiec, świń i kóz,
- przeprowadzanie odkażania;
- sprawowanie nadzoru nad:
- wprowadzanie na rynek zwierząt,
- zdrowiem zwierząt przeznaczonym do rozbioru oraz jakością zdrowotną materiału biologicznego i jaj wylęgowych drobiu,
- przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt,
- przestrzeganie zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz przemieszczaniem zwierząt,
- przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych w gospodarstwach utrzymujących zwierzęta gospodarskie,
- utrzymaniem, hodowlą, wprowadzeniem ewidencji zwierząt doświadczalnych w jednostkach doświadczalnych, hodowlanych i u dostawców;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji o których mowa w przepisach Unii Europejskiej.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Inspektor ds. zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- Inspektor ds. zwalczania chorób zakaźnych zwierząt – koordynator ds. zwalczania choroby Aujeszky’ego;
- Inspektor ds. Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt oraz Wymogów Wzajemnej Zgodności;
- Kontrolerzy Weterynaryjny.
§ 12
- Do zadań zespołu ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:
- monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach;
- badanie zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;
- przeprowadzanie:
- kontroli weterynaryjnej w handlu i wywozie produktów w rozumieniu przepisów o kontroli weterynaryjnej w handlu;
- sprawowanie nadzoru nad:
- bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji i umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej,
- wprowadzaniem na rynek ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem pasz, dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt, organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz nad transgranicznymi przemieszczaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego,
- stosowanie pasz leczniczych,
- przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych w gospodarstwach utrzymujących zwierzęta gospodarskie;
- prowadzenie monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach i wydalinach, w tkankach lub narządach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt oraz paszach;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;
- przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych oraz paszach od organów Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, w zakresie kompetencji tych inspekcji, oraz do organów Inspekcji Handlowej o niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego orz ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym produktem żywnościowym lub paszą, a następnie przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Inspektor Weterynaryjny ds. higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
- Kontroler Weterynaryjny ds. higieny pasz i utylizacji.
§ 13
- Do zadań zespołu do spraw finansowo - księgowych, do spraw administracyjnych i obsługi prawnej należy:
1) opracowywanie i realizacja planów finansowych w zakresie zatrudnienia, środków budżetowych, funduszy specjalnych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
2) terminowe realizowanie bieżących płatności i zobowiązań;
3) prowadzenie dokumentacji i windykacji dochodów budżetowych;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych;
- sporządzanie list płac oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
- potrącanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników oraz prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
- prowadzenie akt osobowych pracowników, ewidencji urlopów wypoczynkowych i okolicznościowych, uposażeń i inne sprawy pracownicze;
- prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej środków trwałych, naliczanie bieżących odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych;
- zaopatrzenie Powiatowego Inspektoratu Weterynarii we wszelkiego rodzaju sprzęt, wyposażenie, materiały biurowe itp., niezbędne do prawidłowego jego funkcjonowania;
- opracowywanie analiz ekonomicznych;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej czasu pracy;
- przygotowanie informacji, sprawozdań i analiz dotyczących zatrudnienia;
- prowadzenie spraw socjalnych;
- organizowanie i kontrolowanie prowadzonych konserwacji sprzętu i aparatury oraz racjonalnego wykorzystania środków rzeczowych;
- przyjmowanie i rozdział korespondencji w tym wniosków i skarg, oraz przesyłek;
- sporządzanie czystopisów pism i ich powielanie;
- wysyłanie korespondencji i przesyłek;
- przyjmowanie i nadawanie telegramów, telefonogramów, faksów oraz obsługa poczty elektronicznej itp.;
- udzielanie informacji interesantom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych stanowisk pracy;
- prowadzenie ewidencji pieczęci;
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
- prowadzenie dokumentacji archiwalnej jednostki;
- obsługa informatyczna Inspektoratu;
- szkolenie pracowników z zakresu przepisów prawa.
2. Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:
- prowadzenie rachunkowości Inspektoratu po przez przyjęcie prawidłowego obiegu dokumentów księgowych oraz zapewnienie właściwego przebiegu operacji księgowych;
- wykonanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych z planem finansowym;
- prowadzenie wstępnej kontroli kompetencji rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- planowanie budżetu i sprawozdawczość budżetowa;
- dysponowanie środkami finansowymi zgodnie z planem finansowym i dokonanie analizy wykorzystania przydzielonego budżetu;
- nadzór nad prawidłowym prowadzeniem rozliczeń operacji kasowych;
- nadzór nad należytym przechowywaniem i zabezpieczaniem dokumentów księgowych.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Główna Księgowa;
- Księgowa;
- Referent ds. administracyjnych.
§ 14
- Pracownie badania mięsa na obecność włośni:
1) Pracownia badania mięsa na obecność włośni ,
Wola Raniżowska 283,
36-125 Wola Raniżowska,
2) Pracownia badania mięsa na obecność włośni,
Oś. Zembrza 14,
36- 130 Raniżów,
3) Pracownia badania mięsa na obecność włośni,
ul. Piłsudskiego 76,
36-100 Kolbuszowa,
2. Do zadań Pracowni badania mięsa na obecność włośni należy:
badanie laboratoryjne mięsa na obecność włośni.
- Pracownie badania mięsa na obecność włośni podlegają kierownikowi Zakładu Higieny
Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Krośnie.
§ 15
Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.
Wykaz załączników:
- Schemat organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii– zał. nr 1.
Wykaz symboli komórek organizacyjnych- zał. nr 2.
[1] Należy wpisać stanowisko osoby zapewniającej obsługę prawną.